veien blir til hvis man går

fredag 5. juli 2013

Vest er best



Når strikkekarantenen gikk ut klødde det i fingrene etter å strikke en vest. Etter garnbyttet jeg var med på i vår satt jeg igjen med disse nøstene:



Jeg ønsket å strikke en vest som passet til en liten gutt, så valget falt på en kombinasjon av Vest i falsk patent (Ravelry link) fra Knit for your kid og babyversjonen i All you knit is love - begge av Susie Haumann. Mange har disse heftene allerede, men for dere som ikke kjenner til dem kan jeg anbefale begge, kule og oppdatert strikkedesign til småtrollene. 

Jeg måtte uansett endre på masketall, så jeg la opp 61 m på pinne 4, strikket rygg først, felte til skuldre og strikket inn en liten stolpe med ett knappehull. Jeg strikket til lengden av 4 år, men synes den ble kort likevel - lillemor på bildet er 1 1/2 år (og vesten skal gies bort til en 2 åring). 




Mønsteret er falsk patent, som også er genialt til kjøkkenkluter. Du må legge opp slik at det går opp i 4+1 (som 60m + 1), så strikker du 2 r og 2 vr bortover og avslutter alltid med 1 r (og begynner alltid med 2 r). Arti mønster å strikke og det blir en herlig effekt som ikke sitter like tight som ribb. Jeg liker det!



Bilknapp fra Panduro til en bilinteressert gutt. Garnet gir et spennende uttrykk, håper bare det ikke klør.



Lua er foressten lue med øreklaffer fra Nøstebarn - kanskje dukker den opp på bloggen senere



Strikkefakta:

Oppskrift: Vest i falsk patent (Ravelry link) med knappestolpe fra 
Knit for your kid av Susie Haumann

Størrelse: 2år med lengde til 4 år 
- ville strikket den 5 cm lengre neste gang

Garn og forbruk: 66 gram med Rowan felted tweed

Pinner: rundpinne 4


Det var jammen godt å strikke igjen, selv om jeg kjenner senebetennelsen fremdeles. Noen andre som har erfaringer rundt strikking og senebetennelse? Tar gjerne imot tips (med unntak av strikkestopp - det var jammen kjedelig!)

Ha en strålende sommer!



10 kommentarer:

  1. Vest er best, helt enig! Denne ble kjempefin! Så bra at armen din er bedre. Og jammen godt du ikke ble med på gi-borten - da kunne du vunnet mer Rowan tweed ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehehe, ikke led meg inn i fristelse da ;) Blir det mykere etter vask foressten? Likte garnet, herlig fargespill.

      Slett
    2. Siden det inneholder mye viskose og litt alpakka i tillegg til merino, tviler jeg på at det blir mye mykere etter vask. Må innrømme at nøstene mine går rett fra handleposen (der de har ligget ei stund) til vinnerens poskasse. Har mer i en annen farge - kanskje jeg hermer etter vesten din :)

      Slett
    3. Ja, du skal få oppdatering. Ser nå at tjukk abuelita som Pickles selger, som er supermykt, nupper ganske mye og holder seg ikke spesielt godt - så kanskje dette garnet er litt mer holdbart?

      Villa herma viss jeg var deg, synes det ble en stilig vest ;)

      God Sommer til deg og dine!

      Slett
  2. Fin vest! Den knappen var virkelig prikken over i'en! Liker tweedgarn så godt. Det blir så fint "liv" i fargene med tweedspettene. Falsk patent er en veldig fin struktur og på en måte bedre enn ekte patent - som bygger veldig mye ut og gir et tjukt plagg.

    Begge gutta mine har forresten samme Nøstebarntrøye. Fin farge!

    Æsj, så kjedelig med senebetennelse:-/ Har ikke hatt det selv. Har noen ganger kjent antydninger i håndleddene og da må jeg bare legge bort strikkinga for en stund. Mamma hadde skikkelig senebetennelse og det satt i over ett år. Hun må enda være forsiktig med strikkinga, kan ikke strikke så mye av gangen. Du må bare være litt forsiktig og unngå trått garn (f.eks bomull), for tjukke pinner og tunge plagg - som gir en ekstra belastning.

    Håper det går seg til!

    God sommer:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Jeg har aldri prøvd tweedgarn, men de spettene gjør virkelig plagget.

      Den røde og hvite nøstebarngenseren har jeg bare blitt helt forelsket i, tror vi har både genser og t-shirt i den fargekombinasjonen til begge to.

      Senebtennelsen sitt nok i en stund, skal prøve å begrense strikketia, men det er ikke så lett, hehe.

      God sommer til deg og dine også!

      Slett
  3. Så fin vest og lue, morro å se at du fikk brukt garnet til noe;) Ønsker deg og dine ei kjempefin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo, tusen takk for det flotte garnet, spennende å prøve noe nytt. Og er godt fornøyd med resultatet! God sommer til deg og dine!

      Slett
  4. Kjempefin, jeg synes den strukturen er stilig og utrolig tøyelig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Merete! Ja, den er både praktisk og gøy å strikke, vinn vinn :)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Legg gjerne igjen en kommentar - det er stor stas!