veien blir til hvis man går

fredag 17. januar 2014

Tovet regnbue til barnehagebruk




Etter forrige innlegg om alle sokkene jeg skulle strikke skulle man kanskje tro at neste innlegg inneholdt sokker. Neida. Her har jeg blitt helt hekta på regnbuen og strikker regnbueplagg i ett. (Holder strengt tatt også på med prosjekt babysokker, men har enda ikke noe å vise frem.)



Jeg ville strikke en barnehagelue til å bli gla av, med en rille i hvert fargeskift. Jeg har funnet syv farger i Nøstebarn sitt 2tråds merino lammeullgarn som passer inn i regnbuen - jippi! For de spesielt interesserte kan jeg opplyse om at 823 Paprika, 884 Oker, 882 Gul, 876 Eplegrønn, 862 Breblå, 854 Jeansblå og 843 Lilla blir en superfin regnbue. Mønsteret jeg landa på, Scrap-happy celebration hat er jeg ikke helt fornøyd med. Lua endte opp som en voksen rastafari-lue. Etter en tur i vaskemaskin med litt grønnsåpe ble det en tovet barne-rastafari-lue, allerede gitt vekk til en liten venn.




Strikkefakta:

med 4 ekstra masker enn str. 4 år og strikket litt lengre
 - ikke helt det jeg var ute etter


Pinner: 4

Nå forsker jeg på en egen oppskrift slik at lua blir akkurat sånn som jeg vil ha den. I mellomtiden har behovet for gode votter akutt dukket opp med trekkfulle minus-grader. Lillemor har en tendens til å dra av seg alle votter, derfor ville jeg strikke noen som var skikkelig varme og satt godt på.

Først ut ble Margretes banehagevotter prøvd ut. Disse ble litt store til jenta mi, og egner seg best som vår eller høstvotter tenker jeg (eller inni vindvotter). Jeg tovet de litt i maskinen, da ble de enda tettere.


Strikkefakta:


Størrelse: Strikket litt større enn str 1-2 år, 
kunne vært enda litt lengre og smalere etter tommelen


Pinner: 3 og 2 1/2

Da disse ikke ble full klaff måtte jeg prøve tova vottar fra Nøstebarn. Disse ble kjempegode, mykere enn barnehagevottene fordi de er strikket på pinne 5 1/2 og deilig varme. Fin passform har de også, med hullrad før tommelen for ekstra innstramming.



Før toving


Etter toving. Tommel opp!

Strikkefakta:

Oppskrift: tova vottar fra Nøstebarn

Passform: Strikka en størrelse større enn jeg ville ha, 
ble perfekt etter toving

Garn: dobbel tråd 2tråds merino lammeull fra Nøstebarn

Pinner: 5 1/2

Neste runde skal jeg prøve denne oppskriften på sjyvotter. Men nå må jeg forske litt på babysokker. 

Hva er din favoritt-oppskrift på barnehagevotter til vinterbruk?


8 kommentarer:

  1. Superfine ting. Digger også regnbuefarger! :)

    SvarSlett
  2. Så herlige farger på både lue og votter. kan jo ikke bli annet enn glad av dette innlegget :)

    SvarSlett
  3. Så fine farger! Er ikke så erfaren på barnehagetøy, men tova votter har alltid funka for meg :)

    SvarSlett
  4. Kjempe kjekt å høre om erfaringer, skal vel ha en barnehage jente vi også engang :) Både vottene og luen var kjempe flotte!

    SvarSlett
  5. Regnbuer er vanskelige å ikke bli hekta på! :) Og det er utrolig deilig med masse farger på tilbehør, særlig synes jeg til guttungen min som har så mange mørke jakker...

    SvarSlett
  6. Så mye flott du har laget! Tar med meg alle gode tips til oppskrifter til kommende ullbaby:) Likte spesielt godt disse vottene

    SvarSlett
  7. Nydelige regnbuevotta! Inne for en liten inspirasjonstur hos dæ, og her va det masse nytt og fint! :-)

    SvarSlett
  8. Vad fin mössan är med det aviga varvet vid färgbytet och regnbågsfärgerna!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Legg gjerne igjen en kommentar - det er stor stas!